מבצע מיוחד לחג! 🍷📜 20% הנחה עם הקוד FREEDOM להצטרפות ←

על מה הספר

1 דק' קריאה

כל הישג, הצלחה או עושר גדול התחילו מרעיון שאחר כך הפך למציאות. בעזרת שליטה עצמית ורתימת המוח האנושי, אין גבול למה שאפשר להשיג. ב"חשוב והתעשר", אחד מהספרים המוכרים והמצליחים בתחום ההתפתחות האישית, חולק נפוליון היל את הפילוסופיה והטכניקות המעשיות להשגת יעדים כספיים, מיצוי מירבי של הפוטנציאל והפיכת חלומות למציאות.

איך הספר

1 דק' קריאה

"חשוב והתעשר" הוא ספר עם כמה צדדים. מצד אחד, מדובר בספר פורץ דרך ואהוב מאוד, שעד היום נמכר במליוני עותקים ונחשב כבסיס לרוב ספרי ההתפתחות האישית שבאו אחריו. מנגד, הספר יצא לפני למעלה מ-80 שנים ומכיל חלקים מיושנים, לא רלוונטים או כאלה שמסתמכים על תפיסות ואמונות שמזמן הופרכו ונעלמו מהעולם. אין ספק שמדובר בספר חשוב שכל מי שרוצה להתפתח ולהצליח צריך להכיר, אבל גם כדאי לקרוא אותו בביקורתיות ולקחת ממנו רק את החלקים שעושים היגיון גם היום.

הנקודות החשובות בקצרה

2 דק' קריאה
  • הצעד הראשון בדרך להתעשרות הוא אימוץ "סטייט אוף מיינד" של הצלחה.
    כדי לעשות את זה צריך להתחיל לקחת אחריות, להפסיק להאשים אחרים, ולהיגמל מההרגל להמציא תירוצים חיצוניים לחוסר ההצלחה.
  • ככל שהשאיפה להשיג משהו תהיה חזקה וגדולה יותר - ככה יגדל גם הסיכוי להצליח להגשים אותה. שאיפה בלתי מתפשרת מייצרת נחישות אדירה, שבתורה מייצרת עושר והצלחה.
  • כשמשאירים רשתות ביטחון, מחפשים הזדמנויות אחרות במקביל ומכינים תוכניות גיבוי "למקרה שלא יצליח" - מקטינים את הסיכוי להצליח ולהתעשר. כשאין ברירה אחרת חוץ מלהצליח, יקח כמה זמן שיקח, בסוף מצליחים.
  • מרגע שיש שאיפה בלתי מתפשרת להתעשר, נדרשים 6 שלבים קונקרטיים כדי להתחיל להפוך את השאיפה הזו לממשית ולמציאותית:
    1. להגדיר באופן ספציפי ומדוייק את סכום הכסף שרוצים להשיג.
    2. להחליט מאיזה תחום ועבודה הולכים להרוויח את הסכום הזה.
    3. לקבוע תאריך מוגדר ומוחלט להשגת הכסף.
    4. לבנות תוכנית מעשית וברורה כדי להשיג את הכסף (ולהתחיל לבצע אותה באופן מיידי).
    5. לכתוב הכל, בתמצות ובראשי פרקים, על דף נייר.
    6. לקרוא את הדף בקול רם פעמיים בכל יום - דבר ראשון כשקמים בבוקר ורגע לפני שהולכים לישון בלילה.
  • שינוי המציאות החיצונית מתחיל קודם כל בשינוי פנימי.
    אדם יכול ליצור כל דבר שהוא מצליח לדמיין, אבל הוא לעולם לא יוכל להשיג את מה שהוא לא מצליח לדמיין ולהאמין בו.
  • כשחוזרים על משהו מספיק פעמים מתחילים להאמין בו, לטוב ולרע.
    כדי להתרגל למציאות רצויה, צריך להפסיק להאמין שיש דברים ונסיבות שלא ניתן לשלוט בהם ולשנות אותם. במקום זה צריך להתחיל לדמיין, באופן המוחשי ביותר ועל בסיס יומיומי, איך יראו החיים לאחר הגשמת השאיפות והמטרות שהוגדרו.
  • רצון ושאיפה, חזקים ככל שיהיו, לא מספיקים לבדם. כל הישג והצלחה מתחילים בהכרח במטרה ספציפית ומוגדרת, ובתוכנית מעשית וברורה להשגת המטרה. שום הישג לעולם לא יוכל להיות גדול יותר מאיכות התוכנית להגשמתו.
  • כשתוכנית אחת להשגת מטרה לא מצליחה, אין מדובר ב"כישלון", אלא בסך הכל בתבוסה זמנית. המשמעות היחידה של תוכנית שלא הצליחה היא שהתוכנית לא הייתה טובה מספיק - ושעכשיו נצברו הידע והניסיון הנדרשים כדי להכין אחת משופרת וטובה יותר.
  • החיים הם מרתון, לא ספרינט. זה לא משנה כמה ההתקדמות איטית, כל עוד יש התקדמות.
  • אף אדם לא מצליח בלי להיכשל בדרך, גם אם אנשים אחרים לא תמיד רואים את זה. אלו שממשיכים לנסות ולא מוותרים גם כשהם נכשלים הם אלו שמצליחים בסוף.
  • כדי להצליח נדרשים ידע, מומחיות וניסיון רבים, לעיתים יותר משאדם אחד יכול לצבור לבד. שיתופי פעולה הכרחיים להצלחה - עם עובדים, עם שותפים, או עם עמיתים - שיוכלו לתת ביקורת כנה ובונה על רעיונות ותוכניות.
  • אנשים מצליחים תמיד מנסים להשתפר וללמוד, אישית ומקצועית. הם לעולם לא מפסיקים להתפתח ולרכוש ידע וכישורים חדשים.
  • הדרך הטובה ביותר להתפתח כאדם היא לערוך בדיקה תקופתית כנה - לשאול שאלות קשות, להשוות את התשובות לבדיקה הקודמת, לזהות את הבעיות והמכשולים, ולנסות לטפל בדברים שצפו.
  • התמודדות עם קשיים היא חלק מהדרך לעושר ולהצלחה. הסימפוטמים שלה יכולים להיות, בין היתר - דאגה, חוסר החלטיות ודחיינות. רובם נובעים מפחדים שונים, שניתן להפחית ולשחרר באמצעות תשובות רציונליות ושכנוע עצמי יומיומי.
  • הרבה מהביקורות וההשפעות השליליות בחיים מגיעות דווקא מהסביבה הקרובה. חשוב לפתח חסינות מביקורת, להפסיק לתת משקל וחשיבות למה שאחרים חושבים, ולדאוג להיות מוקפים באנשים חיוביים.

מה אפשר לעשות מחר בבוקר

2 דק' קריאה
  1. הגדירו מטרה ספציפית ומדוייקת. הקדישו לזה זמן ייעודי ואל תסתפקו בדברים מעורפלים ואמורפיים כמו "לעשות הרבה כסף". תשאלו את עצמכם את השאלות הקשות, ותדאגו למצוא את התשובות. כמה כסף? בשקלים או בדולרים? למה דווקא הסכום הזה? במזומן או בנכסים? וכו' וכו'.
    אחרי שהגדרתם את המטרה, שריינו ישיבה של שעתיים עם עצמכם, והתחילו לבנות תוכנית מעשית וברורה להשגת המטרה. נסו לעשות "הנדסה הפוכה" (Reverse Engineering) למטרה הסופית שלכם, ופרקו אותה לשלבים והיעדים שאתם צריכים להשיג בשביל להגיע לשם. גם בבניית התוכנית, תשאלו את עצמכם את השאלות הקשות, ובצעו את המחקר והחשיבה הנדרשים כדי לענות עליהן. אם השעתיים שהקצבתם לא הספיקו, קבעו כבר עכשיו את הישיבה הבאה, וכך הלאה - עד שתשלימו את התוכנית.
  2. הכינו "הצהרת שאיפה" - דף נייר שכולל בניסוח קצר ומתומצת את עיקרי הדברים מהגדרות המטרה והתוכנית להשגת המטרה. הצהרת שאיפה כזו צריכה לכלול את סכום הכסף שהגדרתם, תאריך היעד שלכם להגיע אליו, וראשי פרקים של תוכנית הפעולה להשגתו. שמרו את הדף עם הצהרת השאיפה במקום קרוב ונגיש, וקראו בו פעמיים ביום בקול רם - פעם אחת בבוקר אחרי שקמתם, ופעם אחת בלילה לפני שאתם הולכים לישון. כשאתם קוראים את ההצהרה, הקפידו לדמיין את עצמכם כאילו כבר השלמתם את התוכנית ויש לכם את סכום הכסף אליו אתם שואפים.
  3. הקימו או הצטרפו ל"קבוצת תמיכה מקצועית". הקבוצה הזו צריכה לכלול אנשים שיעזרו לכם להתקדם בתוכניות ולהגשים את השאיפות שלכם. קבוצה שכזו יכולה לכלול אנשים שאתם עובדים איתם על מטרה משותפת (עובדים, קולגות, ספקים או שותפים) או להיות מורכבת מאנשים שרוצים בהצלחה אחד של השני, גם אם הם עובדים על דברים שונים. השתדלו להיפגש עם קבוצת התמיכה המקצועית שלכם לפחות אחת לחודש. בפגישות, שתפו את הרעיונות והתוכניות שלכם, כמו גם את ההתקדמות שעשיתם, והיו פתוחים לביקורות. נצלו את הקבוצה כדי לקבל תמיכה מקצועית ורגשית, וזוויות ראייה שונות לבעיות שאתם מתמודדים איתן במעלה הדרך.
  4. צרו הרגל קבוע ללמוד ולהתפתח, אישית ומקצועית. פנו שעה וחצי בשבוע, קבוע בלו"ז, וייעדו אותן ללמידה מקצועית. הכינו לכם תוכנית למידה של נושאים וכישורים שאתם רוצים לפתח, והתקדמו על פיה. הלמידה לא חייבת להיות קשורה לעיסוק ולמקצוע הנוכחיים שלכם.
    ערכו סקירה והתבוננות פנימית ואישית אחת לשנה. נסו לנתח את המקום הרגשי שאתם נמצאים בו, את מצבכם בחיים האישיים ואת תכונות האופי שאתם אוהבים יותר ופחות. אתם יכולים להשתמש ב-28 השאלות לניתוח עצמי של נפוליון היל. היו כנים ככל הניתן, תעדו את התשובות שלכם, ובדקו אותן אל מול הניתוח הקודם. אתרו את המקומות שצריכים שיפור, והגדירו 3 פעולות קונקרטיות שאתם הולכים לעשות כדי להשתפר בהם עד לסקירה הבאה.

הרעיונות המרכזיים

11 דק' קריאה

13 העקרונות המקוריים של נפוליון היל לעשיית כסף

נפוליון היל, מחבר הספר "חשוב והתעשר", פרסם את הספר לראשונה בשנת 1937.
על אף שהספר ממשיך להימכר במיליוני עותקים בכל שנה, נחשב לאחד מה"אבות המייסדים" של ז'אנר ההתפתחות האישית, ורבים מהספרים המצליחים ביותר כיום מבוססים עליו בצורה כזו או אחרת - הוא נכתב לפני למעלה מ-80 שנים, וחלקים ממנו כבר הופרכו בעבר או שהם חסרי כל ביסוס מדעי במקרה הטוב.

למרות זאת, ובעיקר כדי שהרוח של נפוליון היל לא תחזור לרדוף את הסיכום הזה, בחרתי להציג את כל 13 העקרונות המקוריים שלו לעשיית כסף - אולם להתמקד בעקרונות הרלוונטיים והמבוססים מתוכם בלבד:

  1. שאיפה
  2. אמונה
  3. שכנוע עצמי
  4. מומחיות
  5. דמיון
  6. תכנון מאורגן
  7. החלטה
  8. דבקות במטרה
  9. כוח שילוב המוחות
  10. המסתורין של המרת האנרגיה המינית
  11. תת ההכרה
  12. המוח
  13. החוש השישי

סטייט אוף מיינד של הצלחה

לשנות גישה ולקחת אחריות

מאז ומעולם, אנשים נוהגים להמציא לעצמם תירוצים בשביל להסביר כישלונות - הרגל שמזיק מאוד לעושר ולהצלחה. נפוליון היל טוען שאחת הסיבות המרכזיות לכך היא שהאדם מטבעו נוהג להגן על דברים שהוא יוצר, ותירוצים תמיד יהיו יצירות פרי הדמיון בלבד.

הצעד הראשון שנדרש כדי לאמץ "סטייט אוף מיינד" של הצלחה, שבלעדיו לא ניתן להשיג עושר, מסתכם בהחלטה אחת בודדת - ההחלטה לשנות גישה ולהתחיל לקחת אחריות. הפילוסוף הסיני לאו דזה אמר פעם שגם מסע של אלף קילומטרים מתחיל בצעד הראשון, ואת ההחלטה הזו אף אחד לא יכול לקבל בשבילכם. החל מעכשיו, אם לא תתחילו את המסע שלכם לעושר, או שתעצרו באמצע הדרך - תוכלו להאשים רק את עצמכם. האחריות היא שלכם ושלכם בלבד, ושום תירוץ מכאן והלאה כבר לא יציל אתכם מלקחת את האחריות על החיים שלכם ועל הדברים שקורים לכם.

שאיפה בלתי מתפשרת

אחד הציטוטים המפורסמים ביותר של נפוליון היל עוסק בתשוקה:
"תשוקה היא נקודת ההתחלה של כל הישג, לא תקווה, לא משאלה, אלא תשוקה בוערת שגוברת על הכל".

בספר כותב היל על אדם בשם אדווין בארנס, צעיר חסר כל ולא מוכשר במיוחד, שיום אחד החליט להפוך לשותף העסקי של ממציא הנורה והיזם המפורסם תומאס אדיסון. לבארנס לא היו קשרים לאדיסון, ואפילו לא היה לו מספיק כסף לקנות כרטיס רכבת למשרד של אדיסון בניו ג'רזי. מה שכן הייתה לו זו שאיפה יוצאת דופן ובלתי מתפשרת להיות השותף העסקי של אדיסון, ויהי מה.

לבסוף, הצליח בארנס להתגנב לרכבת משא ולהגיע לניו ג'רזי. הוא חיכה לאדיסון במשרדו, והצהיר בפניו שהוא מתכוון להיות השותף העסקי שלו. באופן מפתיע, הסכים אדיסון לתת לצעיר הנחוש הזדמנות - לעבוד אצלו בתור מנקה המשרד בשכר זעום. מאוחר יותר סיפר אדיסון כי נתן לבארנס את ההזדמנות מכיוון שיכל לראות בפניו שהוא לא יפסיק לנסות עד שישיג את המטרה שהציב לעצמו.
זו אומנם עדיין לא הייתה שותפות עסקית, אבל בארנס לא היסס. הוא התחיל לעבוד כמנקה המשרד, וחיכה בסבלנות להזדמנות שלו, שהגיעה כעבור 5 שנים.

כשצוות המכירות של אדיסון פקפק באחת מההמצאות האחרונות שלו, גרסה מוקדמת לטייפ מנהלים שמאפשר להקליט ולשמוע רעיונות, ביקש בארנס מאדיסון את ההזדמנות לנסות ולמכור את המכשיר בעצמו.
אדיסון, שלא ראה מה יש לו להפסיד, הסכים. בארנס התחיל לשווק ולמכור את המכשיר בהצלחה כל כך גדולה, שתוך זמן קצר אדיסון חתם איתו על הסכם שותפות להפצה ולשיווק בכל רחבי ארה"ב.
בכך הפך בארנס לשותף עסקי של אדיסון, והגשים את שאיפתו היחידה והגדולה ביותר.

בארנס הצליח אך ורק כיוון שהשקיע את כל כולו בהשגת השאיפה שלו.
הנחישות שלו הייתה כל כך חזקה, והשאיפה שלו הייתה כל כך בלתי מתפשרת, שאפילו אדיסון ראה זאת על פניו והסכים לתת לו הזדמנות. הוא התחיל במקום הנמוך והרחוק ביותר מהחלום להיות שותפו העסקי של אדיסון, אבל הוא ידע שכך יש לו את האפשרות להתקדם, גם אם בצעד אחד קטן, לעבר המטרה.

אין ברירה אחרת חוץ מהצלחה

בתחילת המאה ה-16, יצא הרנן קורטס להילחם במקסיקו בשליחות מלך ספרד. כשהגיע עם חייליו לקרב מול האימפריה האצטקית ששלטה באותה תקופה במקסיקו, החליט קורטס לשרוף את הספינות שאיתן הגיעו החיילים שלו. בנאום שנשא בפניהם לפני תחילת הקרב, הסביר קורטס לחייליו שעכשיו נותרו להם 2 ברירות בלבד - לנצח או למות. אין ברירה אחרת.
בקרב אדיר, ניצחו לבסוף הספרדים כנגד כל הסיכויים והצליחו לכבוש את מקסיקו מידי האימפריה האצטקית החזקה.

מאותה סיבה זכה אדווין בארנס להגשים את שאיפותיו. מבחינתו, לא הייתה ברירה אחרת חוץ מהצלחה. גם הוא "שרף" את הגשרים ורשתות הביטחון "למקרה שזה לא יצליח" - הוא לא חיפש הזדמנויות אחרות "ליתר ביטחון", ולא אמר לעצמו שאם תוך כמה חודשים דברים לא יתקדמו הוא יעזוב. במקום זה הוא הודיע לאדיסון שהוא הולך להיות שותף שלו, והסכים לעשות כל מה שידרש, למשך כל זמן שידרש, עד שהוא ישיג את המטרה שלו.
הוא לא השאיר לעצמו ברירה אחרת חוץ מלהצליח.

6 השלבים להפיכת שאיפה למציאות

על אף החשיבות העצומה שיש לשאיפה בלתי מתפשרת, נדרשים גם צעדים קונקרטיים שיאפשרו להפוך את השאיפה הזו למציאות:

  1. הגדירו במדוייק את סכום הכסף שאתם רוצים להשיג, עד לרמת השקל הבודד. זה לא מספיק להגיד שאתם רוצים "הרבה כסף". תהיו ספציפיים ומדוייקים, ותחליטו כמה.
  2. החליטו איך ומה אתם מתכוונים לעשות כדי להרוויח את הכסף - האם תקימו עסק או שתעבדו במשרה בכירה? באיזה תחום זה יהיה?
  3. קבעו תאריך ספציפי ומוגדר שבו הסכום שהחלטתם עליו יהיה ברשותכם.
  4. בנו תוכנית מעשית וברורה ככל הניתן להשגת הכסף, והתחילו לבצע אותה באופן מיידי.
  5. כתבו על דף בניסוח קצר וממוקד סיכום של מה שהגדרתם עד כה: סכום הכסף, עבור מה אתם הולכים לקבל אותו, באיזה תאריך יהיה לכם אותו וראשי פרקים של התוכנית להשגתו.
  6. קראו את הדף, בקול רם, פעמיים ביום - כשאתם קמים בבוקר וכשאתם הולכים לישון בלילה.

שינוי חיצוני מתחיל קודם כל בשינוי פנימי

אפשר להשיג רק את מה שאפשר לדמיין

אדם יכול ליצור כל דבר שהוא מצליח לדמיין, אבל לעולם לא יוכל להשיג את מה שהוא לא מצליח לראות בדמיונו.

הקפידו בכל יום לדמיין את עצמכם כאילו כבר השגתם את סכום הכסף אליו אתם שואפים. כאילו שאתם כבר עושים את העבודה שעבורה תרוויחו את הכסף הזה. כאילו שהכסף כבר לידכם, ואתם יכולים ממש לגעת בו.
אל תחכו עד שתהיה לכם תוכנית סדורה ומגובשת לפרטי פרטים כדי להתחיל לדמיין את עצמכם עם הכסף.
חזרו על הפעולה הזאת בכל פעם שאתם קוראים את הדף עליו רשמתם את סיכום הגדרות השאיפות שלכם. 

כשחוזרים על משהו מספיק פעמים מתחילים להאמין בו

יותר מדי אנשים מאמינים שנגזר עליהם להיכשל ולחיות בעוני בגלל דברים שאינם בשליטתם. הם מספרים את זה לעצמם במשך כל כך הרבה זמן, עד שלמרבה הצער זו הופכת להיות נבואה שמגשימה את עצמה.

אנחנו שולטים באמונות הפנימיות שלנו, לטוב ולרע.
ישנם לא מעט מחקרים שטוענים שכשאדם חוזר ואומר לעצמו משהו מספיק פעמים לאורך מספיק זמן, הוא יתחיל להאמין בכך, גם אם זה עומד בניגוד לכל היגיון במציאות.

הסוד הוא לנצל את ההטייה הזו לטובתנו, וזו בדיוק הסיבה שבגללה אנחנו קוראים שוב ושוב בכל יום את ההצהרה על השאיפה שלנו, ומדמיינים את עצמנו עם סכום הכסף שהגדרנו.
אם נתמיד ונעשה את זה מספיק זמן, באופן יומיומי - נתחיל להאמין ביכולת שלנו להפוך את השאיפה למציאות.

כל הישג והצלחה מתחילים במטרה מוגדרת ותוכנית מעשית וברורה

סביר להניח שאם נשאל אנשים אקראיים מה השאיפה הכי גדולה שלהם בחיים, רובם המוחלט לא ידע לתת תשובה ספציפית. חלקם אולי יגידו "כסף" או "אושר" - אבל כמעט אף אחד מהם לא יוכל להגדיר מה המשמעות של "כסף" או "אושר" מבחינתו, ואיך הוא מתכוון להשיג את השאיפה הזו.

רצון ושאיפה, חזקים ככל שיהיו, לא מספיקים לבדם.
ההבדל בין יעד כללי ומעורפל למטרה ברת השגה הוא הגדרה מדוייקת ותוכנית מעשית. עצם ההגדרה של הסכום הספציפי שדרוש לך ושל התוכנית שלך להשיג אותו כבר מקרבת אותך להצלחה. זה לא קל, וזה דורש השקעה של זמן ותשומת לב - אבל אסור לך לזלזל בשלב הזה. זה יכול לעשות את כל ההבדל.
ההישגים שלך לעולם לא יהיו גדולים יותר מאיכות התוכניות שלך להשיג אותם.

כשתוכנית אחת נכשלת, זה בדיוק הזמן לבנות תוכנית חדשה וטובה יותר.
לפעמים, למרות כל ההשקעה והמאמץ, תוכניות לא מצליחות. כשזה קורה, רוב האנשים נוטים להרים ידיים ולוותר. הם לא מבינים שהמשמעות האמיתית של ה"כישלון" הזה היא אחת - שהתוכנית המקורית שלהם לא הייתה מספיק טובה, ושעכשיו יש להם את הידע והניסיון לבנות אחת טובה יותר. זה בדיוק הרגע בו צריך לבנות תוכנית חדשה. ואם גם היא לא תצליח, אז עוד אחת. ועוד אחת. ועוד אחת. להמשיך?
ג'ק מא, מייסד עלי אקספרס, לא הצליח להשלים את לימודיו באף אחד מ-5 הניסיונות השונים שלו. הוא גם לא התקבל למשטרה הסינית, ואפילו כש-KFC הגיעו לסין הוא היה היחיד מבין 24 אנשים שהגיש מועמדות ולא קיבלו אותו לעבודה. 2 החברות הראשונות שהקים נכשלו אף הן.
כל פעם מחדש, ג'ק מא למד מהכישלונות שלו ובנה לעצמו תוכנית חדשה, עד שהצליח להשיג את המטרה שלו ונהפך לאיש העשיר ביותר בסין.

כולם נכשלים בדרך, אבל רק אלו שלא מוותרים ומנסים שוב מצליחים בסוף

פעמים רבות אנחנו רואים אנשים מצליחים מבלי להיחשף באמת, אם בכלל, לכמות התבוסות והכישלונות שהם נאלצו לעבור בדרך להצלחה. העובדה שאותם אנשים מצליחים המשיכו לנסות ולא ויתרו על אף הכישלון, היא הסיבה המרכזית שלבסוף הם הצליחו.

יש סיפור עתיק ומוכר על משפחת דארבי, שבתקופת "הבהלה לזהב" בארה"ב ואחרי שבועות רבים של חיפושים, הצליחו למצוא זהב באחת החפירות שלהם. נרגשים מהגילוי, הלכו בני המשפחה לגייס כסף כדי לרכוש ציוד מתאים להקמת המכרה והוצאת הזהב מהאדמה. זמן קצר לאחר מכן, בעודם מתחילים להפיק את הזהב מהאדמה, הם איבדו לפתע את עורק הזהב. הם המשיכו לקדוח ולקדוח, אך משלא מצאו מחדש את הזהב - החליטו למכור את הציוד ולעזוב את האזור.
הסוחר שקנה מהם את הציוד החליט לשכור מהנדס שיבדוק השטח. אותו המהנדס ביצע את החישובים שלו, וגילה שהזהב, בכמות עצומה, נמצא מטר אחד מתחת לנקודה בה הפסיקה משפחת דארבי לקדוח.

החיים הם מרתון, לא ספרינט.
זה לא משנה כמה איטית ההתקדמות, כל עוד ממשיכים להתקדם בכיוון הנכון.
עם הדבקות במטרה, לבסוף, תגיע גם ההצלחה.

בלתי אפשרי להצליח לבד

סביר להניח שכדי להשיג את השאיפה שהצבת לעצמך, יהיה לך צורך בידע רב, מומחיות וניסיון בתחומים שונים. קשה להגיע רחוק בלי זה. מעטים מאוד האנשים שמסוגלים לקלוט, לפתח ולהכיל את כל הידע והמומחיות האלה לבד.
עבודת צוות ושיתופי פעולה הם הדרכים הבטוחות לגשר על הפער הזה.

אנדרו קרנגי, שהקים את אחת מחברות הפלדה הגדולות והמצליחות בארה"ב (ושהפכה אותו לאחד האנשים העשירים בעולם באותה תקופה), נהג לספר שהוא לא יודע דבר וחצי דבר על הצד הטכני של עסקי הפלדה.
לא רק זה, אלא שהוא שוב ושוב טען שהוא בכלל לא רוצה ולא צריך להבין בזה.
הוא כן ידע, לעומת זאת, לקבץ סביבו את האנשים הטובים ביותר בתחום - ולנהל אותם בחוכמה.

כדי לשפר את הסיכויים להצליח, חשוב להקים או למצוא קבוצה של אנשים שאפשר לשלב איתם כוחות. זו יכולה להיות קבוצה של שותפים, של עובדים, או קבוצה בה כל אחד מקדם את הדברים האישיים שלו - העיקר שאפשר יהיה לקבל חוות דעת נוספת וביקורת כנה על רעיונות ותוכניות שונות.

התפתחות אישית וצמיחה מתמדת

אנשים מצליחים לעולם לא מפסיקים לנסות להשתפר

כדי להצליח צריך לנסות להשתפר כל הזמן, מקצועית ואישית. רק מי שיש לו אומץ לראות את עצמו כמו שהוא באמת, יכול להבין את החולשות שלו, ללמוד מהשגיאות של עצמו, ולהפוך לאדם טוב יותר עם הסיכויים טובים יותר להצליח.

אחת לשנה, נסו לבדוק איפה אתם עומדים ביחס ליעדים שלכם וביחס לבדיקה האחרונה שעשיתם.
אל תפחדו לשאול שאלות קשות, והקדישו זמן לנתח את התשובות, לזהות את הבעיות, ולהבין מה אפשר וצריך לעשות אחרת כדי לפתור אותן ולהשתפר:

  • האם השגתם את המטרות שקבעתם כיעד שנתי, כחלק מהתוכנית שלכם להתעשר?
  • האם דחיתם דברים שהיה עדיף לא לדחות?
  • האם הייתם החלטיים מספיק?
  • האם השתפרתם השנה? איך ובמה?
  • האם הקפדתם להתקדם ולהתמיד בתוכניות שיצרתם?
  • האם רוב ההחלטות החשובות שלכם היו בחירות מושכלות ומבוססות נתונים, או תחושות וניחושים?

אלו כמובן רק דוגמאות. תרגישו חופשי להוסיף כל שאלה שמרגישה לכם נכונה, ואל תשכחו לתעד את התשובות כדי שתוכלו לחזור אליהן.

אנשים מצליחים לעולם לא מפסיקים לרכוש ידע ומומחיות

מי שמבחינתו הלימודים הסתיימו בקורס או בתואר, ככל הנראה יסבול לנצח מבינוניות.
כל האנשים המצליחים בתחומם אף פעם לא מפסיקים ללמוד ולפתח כישורים שרלוונטיים לעסק או למקצוע שלהם.

בעידן בו אנחנו חיים היום, יש אינסוף ידע שנגיש לכולם ומכל מקום. האפשרויות השונות ללמוד ולרכוש ידע רבות ומגוונות. חפשו את הדרך שתתאים לכם ותשתלב עם העבודה ואורח החיים שלכם, אבל לעולם אל תפסיקו להתפתח. רק כך תצליחו ותוכלו לשמור על רלוונטיות בעולם התעסוקה שמשתנה במהירות אדירה.

התמודדות עם קשיים ומכשולים היא חלק מהדרך

כולם, ללא יוצא מן הכלל, מתמודדים עם קשיים ומכשולים. לטענת נפוליון היל, בהרבה מהמקרים אותם קשיים ומכשולים יובילו לדאגה, חוסר החלטיות, ודחיינות - והם נובעים מ-6 פחדים יסודיים והצירופים שלהם יחד:

  • פחד מעוני
  • פחד מביקורת
  • פחד מבריאות לקויה
  • פחד מאיבוד אהבה
  • פחד מזקנה
  • פחד ממוות

בדיוק כמו שיש לנו את היכולת לשכנע את עצמנו במשהו גם אם הוא נוגד את המציאות - יש לנו את היכולת להתמודד ולהפחית את הפחדים. זה לא קורה ברגע, וזה דורש עבודה, אבל בסוף זה יקרב אותנו להשגת השאיפה שלנו, ויעזור לנו לחיות חיים טובים יותר.

כדי לעשות את זה, אנחנו צריכים למצוא את התשובות הרציונליות לפחדים, שנוכל לחזור עליהן שוב ושוב, עד שנאמין בהן בלב שלם ונשתחרר מהפחדים. מוות למשל, הוא בלתי נמנע, ולכן הפחד ממנו איננו רלוונטי. הוא יקרה מתישהו ואין לנו הרבה מה לעשות עם זה. ברגע שנצליח להשלים עם העובדה הזאת בלב שלם, נוכל לשחרר סופית את הפחד מהמוות.

הרבה מההשפעות השליליות בחייך מגיעות דווקא מהאנשים שסובבים אותך.
הצעד המשמעותי ביותר שניתן לעשות נגד זה הוא להתחיל לפתח חסינות מביקורת, ולהפסיק לתת משקל וחשיבות למה שאחרים חושבים.
במקביל, חשוב לוודא שיש סביבך אנשים בעלי השפעה חיובית, ולהתרחק מאותם אנשים שמשפיעים לרעה.
ג'ים רוהן, סופר אמריקאי ומרצה למוטיבציה, אמר שבסופו של דבר אדם הוא הממוצע של 5 האנשים איתם הוא מבלה הכי הרבה זמן.